Duurzaam ontwikkelen en wonen

Ruimtelijke ontwikkeling

Ruimtelijke ontwikkeling

Na een nieuwe uitstel van de wet (beoogde datum IWT: 1 januari 2023) is het op moment van schrijven wederom onzeker of de wet  per 1 januari 2023 in werking zal treden of wederom wordt uitgesteld.
De Omgevingswet moet ervoor gaan zorgen dat gemeenten op een praktische en flexibele manier oplossingen kunnen vinden voor maatschappelijke opgaven, zoals demografische krimp, de aanpak van kantorenleegstand en voldoende woningaanbod voor verschillende doelgroepen. Procedures worden  eenvoudiger en sneller en administratieve rompslomp vermindert doordat per vergunning één bevoegd gezag wordt aangewezen. Omdat in principe alles wat decentraal kan ook decentraal geregeld wordt, krijgen gemeenten meer afwegingsruimte voor lokaal maatwerk.
Om naar de toekomst toe de aantrekkelijke, duurzame en vitale woon- en werkgemeente te zijn die Nissewaard wil zijn en tegelijkertijd een antwoord te bieden op de vraagstukken die wij de komende jaren op ons af zien komen, gaan wij de instrumenten die de Omgevingswet ons biedt effectief inzetten. Dit doen wij vanuit het uitgangspunt dat wij eerst regelen wat wettelijk verplicht of noodzakelijk is op de invoeringsdatum. Nu deze acties zich in de afrondende fase bevinden, is het tijd om verder invulling te geven aan de ambitie (wat willen we nog meer met de komst van de Omgevingswet bereiken?). Het gaat dan bijvoorbeeld om de mate en snelheid van de dienstverlening, de digitaliseringsopgave maar ook het (de)reguleringsvraagstuk en de verdere invulling van de geboden bestuurlijke afwegingsruimte.

Vanaf medio 2022 gaan wij aan de slag met het opstellen van een integrale Omgevingsvisie voor het totale grondgebied. Dit traject zal een geruime periode in beslag gaan nemen. Een groot aantal (maatschappelijke) opgaven en ambities die geformuleerd zijn in het coalitieakkoord (zoals een visie op hoogbouw maar ook het realiseren van nieuwe woonvormen, de transformatieopgaven en het vergroenen van de gemeente) krijgen een plek in deze, door de raad vast te stellen Omgevingsvisie.  Daarnaast gaat een deel van de in het verleden opgestelde beleidsstukken (zoals het ambitiedocument NN2040, het ontwikkelingsperspectief Vitale kernen, de Woonvisie, het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan etc.) al dan niet gedeeltelijk op in deze strategische visie. Ook de kerninstrumenten 'programma' en de werkzaamheden voor 'het echte omgevingsplan' vormen een belangrijk item voor zowel college als raad in de komende jaren.

Maar niet alleen de instrumentele benadering vraagt de komende jaren onze aandacht. Ook zetten wij ons in om met de cultuuromslag aan de gang te gaan. Bij de verdere implementatie van de Omgevingstafel kijken wij naar nieuwe initiatieven, passend binnen de ambities van de Omgevingsvisie, vanuit een ja-mits gedachte en zetten wij erop in de randvoorwaarden al vroegtijdige in het proces in te brengen in de dialoog. Maar wij leggen ook een verantwoordelijkheid bij initiatiefnemers, doordat zij zelf gelegenheid moeten bieden voor participatie, binnen de kaders van het vastgestelde beleid.

Het ontwikkelperspectief Nn2040 benoemd de kansen op het fysieke, sociale, economische en infrastructurele vlak.  Het vertalen van deze kansen naar een ruimtelijke opgave vindt plaats in het ontwikkelraamwerk. Dit ontwikkelraamwerk kan gezien worden als de data-laag die nodig is om weloverwogen keuzen te maken van wat waar moet gebeuren om tot een schokbestendig Nissewaard te komen. Niet de ontwikkelplot staat meer centraal, maar de stad staat centraal. Door het ontwikkelraamwerk zijn we in staat om niet alleen reactief maar ook proactief een ontwikkeling tot stand te brengen. Dus actief (markt)partijen benaderen om een gewenste ontwikkeling tot stand te brengen. Dit vraagt om een integrale benadering van de fysieke leefomgeving waarbij wij ook vroegtijdig de samenleving betrekken bij ontwikkelingen in hun directe omgeving en het sluit aan op de manier waarop we gaan werken met de komst van de Omgevingswet na 2022.

Aanvullend op het ontwikkelperspectief Nissewaard naar 2040 wordt er ook gewerkt aan een ontwikkelperspectief Kleine Kernen. Het ontwikkelperspectief Nissewaard naar 2040 richt zich met name op de manier waarop de kleine kernen een bijdragen kunnen leveren aan de opgaven in het stedelijk gebied. Er wordt in het ontwikkelperspectief geen uitspraak gedaan over de opgaven in de fysieke leefomgeving waar de kernen zelf voor staan. Om complexe ruimtelijke ontwikkelingen in de kleine kernen toch integraal en gebiedsgericht te kunnen beoordelen wordt in momenteel gewerkt aan een ontwikkelperspectief voor de kleine kernen. Het ontwikkelperspectief Nissewaard naar 2040 en het ontwikkelperspectief kleine kernen vormen uiteindelijk gezamenlijk de basis voor de Omgevingsvisie.

In de gebieden waar vanuit Nissewaard naar 2040 de urgentie ligt, gaan wij met deze nieuwe aanpak aan de slag. Specifiek voor het stadscentrum is een Omgevingsvisie opgesteld. In 2022 wordt aanvang gemaakt met de Omgevingsvisie voor het totale grondgebied, een traject dat een ruime periode in beslag gaat nemen. Een groot aantal opgaven en ambities die geformuleerd zijn in het coalitieakkoord  (bijvoorbeeld een visie op hoogbouw maar ook nieuwe woonvormen en transformatieopgaven) krijgen een plek in de door de raad vast te stellen Omgevingsvisie.   

Deze pagina is gebouwd op 02/02/2023 09:30:33 met de export van 11/08/2022 08:41:46