Leren, participeren en ondersteunen

Thuis in de wijk

Thuis in de wijk

Met decentralisaties in het sociaal domein heeft het Rijk ingezet op de omvorming van de verzorgingsstaat naar de participatiesamenleving. Een grote omslag die jaren in beslag neemt. Er wordt een groter beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en hun sociale omgeving. Nissewaard zit midden in die omvorming. De samenleving vergrijst in rap tempo. Onze inwoners blijven ook langer thuis wonen. En ouders zitten soms met lastige vragen over de opvoeding van hun kinderen of de schulden die zij hebben opgelopen. Daarmee doen zij een beroep op de lokale dienstverlening in het sociaal domein.  Uiteindelijk willen we dat alle inwoners zo veel mogelijk kunnen mee doen naar vermogen en (samen) zelfredzaam zijn. Wij willen de omslag maken van (geïndiceerde) persoonsgebonden ondersteuning naar meer algemeen toegankelijke ondersteuning in de eigen leefwereld van inwoners, zodat goede lokale ondersteuning wordt geboden tegen lagere kosten. Daarom richten we ons op het versterken van het eigen oplossend vermogen van inwoners en hun sociale netwerk, op preventie, op  vroegtijdige signalering en we ondersteunen bijvoorbeeld vrijwilligers(-organisaties) en mantelzorgers. Zo houden we de ondersteuning van inwoners betaalbaar en versterken we de kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein. Dit is onderdeel van het versterken van de samenleving en noemen we Thuis in de Wijk.
Met Thuis in de Wijk maken we de dienstverlening in het sociaal domein laagdrempelig, doelgericht en dichtbij de inwoners van Nissewaard. Dit doen we onder andere door te sturen op samenwerking en samenhang in het aanbod van de sociale partners. Dit doen we ook door het realiseren van een integrale ingang, met onze partners MEE, SWO en Kwadraad, waar inwoners met hun vragen terecht kunnen. In 2022 zijn we gestart met de telefonische ingang. Deze breiden we in 2023 uit naar een volledige ingang waar informatie en advies kan worden gegeven en waar met een inwoner diens situatie wordt verkend en de vraag wordt verhelderd. Samen met de inwoner zoeken we naar oplossingen in het eigen netwerk en in algemeen toegankelijke voorzieningen. Voor zover algemeen aanbod niet voldoende is, wordt de vraag doorgeleid naar de gemeentelijke toegang. In de gemeentelijke toegang vindt beoordeling en indicatiestelling plaats voor persoonsgebonden voorzieningen. De gemeentelijke toegang wordt in 2023 eveneens doorontwikkeld, mede om voorbereid te zijn op de Wet Multiproblematiek (Wams), waarbij de gemeente verantwoordelijk wordt voor regie in complexe situaties.

Deze pagina is gebouwd op 02/02/2023 09:30:33 met de export van 11/08/2022 08:41:46