Leren, participeren en ondersteunen

Werk, inkomen, armoedebeleid & emancipatie

Wat mag het thema kosten?

Financiële toelichting

Naast de loon- en prijsstijging 2023 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.

  • Het budget voor garantiebanen is in de begroting 2023-2026 structureel geraamd op € 421.000. De raming is gebaseerd op het huidig aantal garantiebanen binnen de gemeentelijke organisatie. Tegenover de lasten zijn voor de garantiebanen ook baten geraamd van € 136.000 voor loonkostensubsidie.
  • In de perspectiefnota 2023 is het budget voor bijstandsuitkeringen structureel verlaagd. Het aantal bijstandsuitkeringen is eind 2021 5% lager dan de stand bijstandsuitkeringen eind 2020. In de begroting 2023-2026 wordt voor de participatiewet in eerste instantie uitgegaan van een gelijkblijvend aantal. In de perspectiefnota 2023 is een businesscase gemaakt voor loonkostensubsidie. Door hier op in te zetten wordt in de prognose rekening gehouden met daling van 41 in 2022 en een daling van 27 in 2023. Het aantal IOAW-uitkeringen (Inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) is in 2021 wederom gedaald. De daling zal zich de komende jaren waarschijnlijk gaan doorzetten. De IAOZ uitkeringen (Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) blijven stabiel.  De BUIG-budgetten in de begroting 2023-2026 zijn gebaseerd op de volgende aantallen, waarbij de prognose van het budget per jaar gebaseerd is op het gemiddelde van de stand van 1 januari en de stand van 31 december.

Stand per 31/12

P-wet

IAOW

IAOZ

Totaal

2021

2.042

135

7

2.184

2022

2.001

125

7

2.133

2023

1.974

116

7

2.097

2024

1.974

107

7

2.088

2025

1.974

99

7

2.080

2026

1.974

90

7

2.071

  • In de perspectiefnota is besloten om meer in te zetten op loonkostensubsidies. Al gevolg hiervan nemen de kosten voor loonkostensubsidie toe. Hier staat tegenover dat dit een besparing oplevert bij de uitkeringen participatiewet. In de begroting 2023 is voor loonkostensubsidies structureel € 1,2 miljoen geraamd. In de begroting 2022 is hiervoor € 960.000 geraamd.
  • In dit thema wordt de gebundelde uitkering (BUIG) van het Rijk geraamd, voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidies.  Zie ook bij de lasten de hiervoor geraamde middelen voor de uitkeringen. De baten in 2023 zijn geraamd op € 30,2 miljoen. In de perspectiefnota is de prognose voor het laatst bijgesteld. Eind september 2022 volgt een voorlopige toekenning van het BUIG budget.  
  • Per 1 januari 2022 is de nieuwe Wet Inburgering in werking getreden. De middelen voor Inburgering bestaan uit een structurele bijdrage in de uitvoeringskosten van circa € 350.000 (per 2023 overgegaan van een integratie-uitkering naar de algemene uitkering) en uit voorschotten van de Specifieke uitkering Wet Inburgering. De middelen voor de specifieke uitkering bedragen ruim € 500.000 en zijn in dit thema zowel bij de lasten als bij de baten geraamd.
  • In de begroting 2022 zijn incidentele middelen ad € 3,8 miljoen geraamd voor de energietoeslag. In de septembercirculaire 2022 wordt dit bedrag verhoogd met circa € 2,2 miljoen.
  • In de begroting 2022 zijn incidentele middelen ad € 1,5 miljoen geraamd voor opvang vluchtelingen Oekraïne.
  • Maatregelen SD:

In het thema Werk, Inkomen, armoedebeleid en emancipatie is de volgende maatregel verwerkt  (uitwerking opgenomen maatregelen in de perspectiefnota 2023) verwerkt.

Bedragen x € 1.000

Maatregelen Sociaal Domein

2023

2024

2025

2026

Thema Werk, inkomen, armoedebeleid & emancipatie

Armoedegelden (in relatie tot wensen in de PPN2023)

-362

-362

-362

-362

Totaal maatregelen thema Werk, ink, armoedebel.

-362

-362

-362

-362

In de perspectiefnota zijn wensen op het gebied van armoedebeleid opgenomen. Er is hiervoor in totaal structureel € 370.000 in de begroting opgenomen. Het gaat hierbij om middelen voor: Gratis openbaar vervoer voor AOW gerechtigde minima, geen hondenbelasting minima bij eerste hond, aantal gratis dagkaarten verhogen voor minima, kinderfietsplan, SUNN en stress sensitieve dienstverlening.Hiertegenover staat dat binnen de bestaande middelen voor armoedebeleid en schuldhulpverlening, op basis van de huidige prognose, een onderbesteding is van structureel € 362.000. Hierbij is rekening gehouden met een stijging van 20% ten opzichte 2021, voor het extra bereik doelgroep IIT (individuele inkomenstoeslag). Het extra bereik is bekend geworden via de energietoeslag die in 2022 is uitgekeerd. Per saldo is in de begroting € 8.000 (€ 370.000 minus € 362.000) meer middelen aan armoedegelden opgenomen.

  • De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Participatiewet. De jaarlijkse bijdrage bestaat uit de Wsw-middelen uit de integratie uitkering participatiewet en een aanvullende bijdrage van de gemeenten Nissewaard, Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne. De aanvullende bijdrage is afhankelijke van de kostprijs per SE (standaard-eenheid). De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt in 2022 circa € 8,9 miljoen. De kostprijs per SE is voor 2023 nog niet vastgesteld.  Nadere besluitvorming hierover volgt nog. In de begroting 2023 is vooralsnog rekening gehouden met bijdrage van € 9 miljoen in 2023.
  • Het budget Anderstaligen is in 2022 ad € 378.500 hoger dan in 2023 door overheveling van budget van 2021 naar 2022. De resterende middelen zijn beschikbaar in 2022 zodat de in december geplaatste statushouders in noodopvang kunnen deelnemen aan de startklas VPW in het nieuwe jaar. Tevens is budget overgeheveld voor het plaatsen van grote gezinnen waar vanuit het Rijk middelen voor zijn verkregen.
  • Voor de verdeling van de personele lasten naar de verschillende thema’s zijn de capaciteitsplannen voor de begroting 2023-2026 geactualiseerd. Dit leidt ertoe dat op de thema’s verschillen op de lasten te constateren zijn. Voor de totale begroting is dit echter budgettair neutraal.
Deze pagina is gebouwd op 02/02/2023 09:30:33 met de export van 11/08/2022 08:41:46