Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne ingegaan. Nissewaard fungeert als centrumgemeente en uitvoerder. De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Participatiewet.
Vanwege de herindeling van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne naar de gemeente Voorne aan Zee zullen nieuwe dienstverleningsovereenkomsten gesloten worden voor 2023 en verder voor de Wsw. De dienstverleningsovereenkomst met Brielle voor de Participatiewet is ingaande 1 januari 2023 ontbonden.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van de gemeente Nissewaard. Deze statutaire directeuren zijn beiden in dienst van de gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van de gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder W. Struijk.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt BV voert de dienstverlening uit op het vlak van Wsw en Participatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de Rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
14,79%
18,40%
0,00%
Geen rekenmodel voorschrift
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 8.952.645. De bijdrage bestaat uit een bedrag ad € 8.331.990 Wsw-middelen uit de integratie uitkering participatiewet, een bedrag ad € 211.712 aanvullende bijdrage van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne en de aanvullende bijdrage ad € 408.943 van de gemeente Nissewaard.
Nog niet bekend.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 978.790
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 683.819
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ -318.724
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De uitgangssituatie voor werkzoekenden lijkt in 2023 gunstig. Er ontstaan dan ook meer kansen voor werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
VPW wil in samenwerking met de gemeente en andere partners, zoals andere gemeenten in de arbeidsmarktregio, werkgevers, werk- leerbedrijven en het onderwijs inzetten op inzetten op preventie, ontwikkeling, (duurzame) uitstroom en nazorg.
Er zijn ook betere kansen op detachering van de Wsw- en nieuw beschut medewerkers. Hiernaast wordt er geïnvesteerd op verbreding van de orderportefeuille om aan de medewerkers meer gevarieerd werk te kunnen bieden. Tot slot wordt gewerkt aan een nieuwe tariefsystematiek om de omzet te verhogen.
- Gemeenschappelijke regelingen Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle, Nissewaard en Hellevoetsluis, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Hellevoetsluis voor twee, Brielle en Westvoorne elk voor één.Stemverhouding
50% (4 van 8 stemmen)Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde, geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
63,15 %
1,49 %
100 %
€ 210.796
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 8.583.549
€ 8.647.194
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 210.796
€ 210.796 (prognose)
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 9.028.880
€ 9.120.207 (prognose)
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Syntrophos werkt aan een geactualiseerde eigen visie en hierop volgend een strategisch plan. Deze visie is afgeleid van en in lijn met de I-visies van de deelnemende gemeenten. Echter hebben zij hierin verschillende ontwikkeltempo. De begroting 2023 ligt in lijn met de i-visies van de deelnemende gemeenten.
Het is voor Syntrophos en deelnemers wél belangrijk om minder reactief maar pro-actief met haar ontwikkeling van de bedrijfsvoering bezig te kunnen zijn. Op die manier is Syntrophos het beste in staat toegevoegde waarde te leveren. Een gezamenlijke visie en doelstellingen gaan ons hierbij helpen.
In de visie-voorbereiding anticipeert Syntrophos wel op belangrijke actuele ontwikkelingen. Per 1 januari 2023 zal de fusie van 3 van de deelnemers naar Voorne aan Zee afgerond zijn, de ambities van Nissewaard en de organisatorische aanpassingen van Syntrophos hierop thema’s die zeker in 2023 (en mogelijk eerder) tot uitvoering komen. Daarnaast staat het door ontwikkelen van de techniek niet stil en moeten we hoofd bieden aan het steeds meer en toenemend dreigingsniveau op informatiebeveiliging en privacy.
- Gemeenschappelijke regelingen Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie via de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen van de in totaal 33 stemmen. In 2023 zal er aan aanpassing komen i.v.m. de fusie van Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis naar Voorne aan Zee.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Dit op basis van de regiovisie en de daarin aangekondigde maatregelen vanuit de landelijke hervormingsagenda, welke gezamenlijk de regioagenda vormt, die bestaat uit :
1. jeugdhulp en onderwijs
2. af- en ombouw residentieel ene jeugdhulp +
3. veiligheidsketen
4.bestaanszekerheid
5.doorontwikkelen expertise netwerken
6. 18- naar 18+
7. cliëntparticipatie.Op basis van de regio-agenda is zijn er gezamenlijk prioriteiten gesteld. De aansluiting jeugd-onderwijs, 18-/18+ en bestaanszekerheid vormen daarin de top 3. Per thema vormen we regionaal een werkgroep (gezamenlijk met stakeholders) om de hervorming handen en voeten te geven.
Doel van de GR JR is nog steeds het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is. In 2022 zijn een aantal wijzigingen in de governance doorgevoerd die de uitvoeringsorganisatie slagvaardiger maken, waaronder het toevoegen van een directeurenoverleg vanuit de gemeenten om efficiënter te kunnen sturen op effecten van bedrijfsvoering en capaciteit binnen de individuele gemeenten.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. Daarnaast werd gebruik gemaakt van de afrekensystematiek vlaktaks (afrekeningen worden over 3 jaar uitgesmeerd). Zowel inleg op aantal jongeren als de systematiek waren niet realistisch en gaf onvoldoende inzicht en mogelijkheden tot sturing. Om die reden is besloten per 2023 de vlaktaks af te schaffen en toe te groeien naar realistisch begroten. De inleg is gebaseerd op zorggebruik. Dit is van belang omdat we zien dat het aantal jeugdigen met jeugdhulp niet stijgt maar wel de complexiteit en intensiteit van hulpvragen (o.a. door corona, maatschappelijk ontwikkelingen als prestatiedruk etc.) en daarmee ook de kosten. Door effectievere data en monitoring (via het ingevoerde dashboard) kunnen we in de regio en als gemeente gerichter sturen op het veld. Daarnaast voorkomen we zoveel als mogelijk nabetalingen.
Risico's beleidsmatig
De regionale kadernota van de meerjarenbegroting is in februari 2020 vastgesteld. Vanwege deze kadernota is er in de afgelopen vier jaar een taakstelling opgenomen in de regionale begroting voor specialistische jeugdhulp. Het bleek dat deze taakstelling niet realistisch was en daardoor is de meerjarenbegroting aangepast, tevens op het realistisch begroten.
Het daadwerkelijk bereiken van gewenste financiële effecten is complex, omdat er tot nu toe sprake is van budgetoverschrijding bij verschillende percelen. En omdat er verschillende externe factoren spelen, zoals de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekondigde hervormingsagenda. Vooruitlopend hierop is een regiovisie vastgesteld, waaraan in 2022 de hervormingsagenda is toegevoegd en er nu een regio-agenda ligt.Veilig Thuis werkt hard aan het inlopen van de werkvoorraad. De stijgende lijn is doorgezet en wordt in 2022 verder uitgebouwd. Op de eilanden van Voorne-Putten en Goeree Overflakkee leveren we als eerste in Rijnmond Intensieve Vrijwillige Hulp (IVH). Dit in samenwerking met de jeugdbescherming. Zodra de landelijke besluitvorming van de ministeries over de hervormingagenda voor de jeugdhulp en de jeugdbescherming rond is, zullen we binnen de GR JR bespreken welke gevolgen dit heeft voor Rijnmond en Nissewaard.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Per 2023 heeft MVS (Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) aangegeven enkele onderdelen onderling zelf te gaan inkopen, andere punten (zoals jeugdbescherming en veilig thuis en de regio-agenda) blijft MVS wel regionaal samenwerken.Daarnaast liep de huidige inkoopperiode eind 2022 af. Daardoor is in 2022 een nieuwe aanbesteding gestart welke ingaat op 1 jan 2023. Door aflopen van contracten gaf dit de gelegenheid enkele gewenste veranderingen door te voeren t.b.v. het aanbod. Tevens is ervoor gekozen enkele onderdelen niet meer regionaal in te kopen maar lokaal. Dit betreft onderdelen van daginvulling (perceel D) en specialistische ambulante GGZ ondersteuning (perceel E). Of de gewenste effecten van de nieuwe inkoop (en daarmee ingevoerde aanpassingen op gebied van arrangementen, casusregie en afwegingskader) regionaal en lokaal daadwerkelijk de juiste effecten opleveren is nog afwachten. Zeker omdat dit mede afhankelijk is van besluiten van het RIjk op financiële middelen en eventuele wetswijzigingen als reikwijdte en eventueel invoeren eigen bijdrage welke het Rijk onderzoekt.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Ratio Weerstandsvermogen
0%
0%
0%
0%
0%
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023*
€ 22.457.473
* Indien er een tekort ontstaat op het totaalbudget van de GR JR dienen de deelnemende gemeenten, conform verdeelsleutel, een evenredig bedrag bij te storten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
N.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 68.373.000
N.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
N.v.t.
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR wordt in alle kwartalen geleverd en inhoudelijk doorontwikkeld. Er is een 'kader beleid en financieel beheer' opgemaakt om met elkaar de data en monitoring verder te verbeteren. De dataverzameling wordt verbeterd op basis van een strategisch informatieplan. Nissewaard doet mee aan de monitor Kind in de Keten.
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld. Vanaf 1 januari 2023 zou wederom een begroting voor vier jaar moeten worden vastgelegd. In het AB van 16 december 2021 is echter besloten een begroting voor één jaar vast te stellen, omdat er landelijk een discussie gaande is over de herijking van de Wet publieke gezondheid als gevolg van de Corona crisis. Dit omdat de COVID-19 pandemie ervoor heeft gezorgd dat het regionale en het nationale krachtenveld rondom publieke gezondheid alsmede de rol van de GGD significant heeft veranderd. Daarnaast heeft de COVID-19 pandemie ons geleerd dat preventie en gezonde leefstijl erg belangrijk is. Dit tezamen heeft zodoende impact op de dienstverlening van de GGD en dus ook op het basistakenpakket.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, inspecties kinderopvang en taken gerelateerd aan de uitvoering van de omgevingswet en collectieve advisering.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2023 uit conform de afspraken. Er worden 3 (tussen)rapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2023 bedraagt € 6,23 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 477.568. De bijdrage voor het variabele deel is € 123.447.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 537.863. De bijdrage voor het variabele deel is € 136.071.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
n.v.t.
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting is voor 2023 opgehoogd met het indexpercentage van
+ 4,8% ten opzichte van het begrotingsjaar 2022.
- Met de invoering van de Omgevingswet in 2023, het traject GGD 3.0 en het streven om meer te investeren in preventie op het gebied van gezondheid wordt er in 2022 gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe begrotingscyclus van 4 jaar.
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2018 vier deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard.
Stemverhouding
40%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Vanaf 2023 zal de huidige financiële bijdrage van de gemeente Rotterdam komen te vervallen. En vanaf 2026 zal de huidige financiële bijdrage van de Provincie Zuid-Holland komen te vervallen. Onderzocht wordt hoe de (financiële) relatie met de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland in de toekomst vorm moet krijgen. De precieze effecten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-35%
45%
n.v.t.
Uitstekend
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 689.227
€ 720.849
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 3.531.247
€ 2.619.941
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 3.192.208
€ 3.205.797
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 11.193
€ -79.520
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 15 regio gemeenten (incl. Nissewaard) ieder 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).
Het AB vergadert 2x per jaar, juni/juli en december.Stemverhouding
1,8% (2/112)Samenstelling Dagelijks Bestuur.
DB-leden worden aangewezen door het AB, op bindende voordracht van de colleges van B&W/GS. In de GR is vastgelegd dat het college van Rotterdam een DB-lid aanwijst, die tevens vice-voorzitter is van DB en AB.
Nissewaard + Goeree Overflakkee + Voorne aan Zee wijzen als sub regio 1 DB-lid aan.Afgesproken prestaties
Op basis van de te maken afspraken in het werkplan 2023 zal de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de afgerond 1.500 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgen.
Daarnaast gaat de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio monitoren en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
2,4 %
17,2 %
0 %
€ 1.900.000
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 1.112.903
€ 1.166.322
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.134.000
€ 2.900.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 2.800.000
€5.500.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
-/- € 656.000
€ 0
Marktontwikkelingen
Door diverse ontwikkelingen staat de begroting van de omgevingsdienst DCMR onder druk. In 2023 wordt de inwerkingtreding van de Omgevingswet voorzien. De Omgevingswet bevat onder andere een integrale herziening van de milieuwetgeving en een herverdeling van diverse taken over de lagen rijk, provincies en gemeenten. Meer bevoegdheden zullen decentraal op gemeenteniveau belegd worden. Deze werkzaamheden zullen in het bestaande werkprogramma moeten worden ingepast. Daarnaast zorgen de noodzakelijke vernieuwing van automatiseringssystemen en de nog steeds gespannen arbeidsmarkt voor druk op de begroting.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (De normtijd is afhankelijk van het object.)
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen.
80% van de meldingen is binnen 83 seconden verwerkt door brandweer.
70% van de meldingen is binnen 120 seconden verwerkt voor ambulance.Risico's beleidsmatig
- Vrijwaring gemeenten niet verzekerbare risico's
- Personele capaciteit brandweer
- Deeltijdregeling brandweervrijwilligers
- Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
- Niet of beperkt verzekerbare schade
- Alarmering op risicolocaties
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
41%
2%
0,01%
0,32
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 5.369.774
€ 5.810.088
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.402.530
€ 1.633.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 104.035.000
€ 106.753.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 389.000
€ 563.000
Marktontwikkelingen
- Uitwerking evaluatie Wet Veiligheidsregio's;
- Professionalisering bevolkingszorg;
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, welke nog steeds doorwerkt voor personeel van de veiligheidsregio's.
- Gemeenschappelijke regelingen Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Het Waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit dit samenwerkingsverband getreden.In 2019 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent onder andere dat er in plaats van twee bestuurslagen (een algemeen en een dagelijks bestuur) er één bestuurslaag is.
Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap berust per 2019 bij de burgemeester van Brielle.
Stemverhouding
Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne hebben één stem, Nissewaard heeft twee stemmen.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
Jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht.
Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één van de vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één van de deelnemers.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-56,6%
96%
0%
Uitstekend
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 362.768
€ 428.838
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 446.180
€ 537.842
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 25.000
€ 25.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Hiervoor heeft het bestuur recentelijk besloten tot nieuwbouw van het Streekarchief op de huidige locatie. De gemeente Brielle treedt hierbij op als bouwheer. Voor 2022 wordt de reeds vastgestelde verdeelsleutel gehanteerd. Vanaf 2023 zal de gemeente Voorne aan Zee ontstaan. Dit betekent dat de GR aangepast moet worden. Bij deze actualisatie zal ook de verdeelsleutel aangepast worden naar het aantal deelnemers. Tenslotte wordt gestart met een verkenning of het voor de gemeente Goeree-Overflakkee interessant is om toe te treden tot het Streekarchief VP. Om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken wordt hier een businesscase voor opgesteld. Gedurende 2022 zal hierover duidelijkheid ontstaan.
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De MRDH richt zich op strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging langs twee hoofdlijnen van de strategische agenda ‘Samen aan het werk!’, te weten: ‘Vernieuwen Economie’ en ‘Verbeteren Bereikbaarheid’. Deze activiteiten vallen binnen het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).
De MRDH behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit.De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 28 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
190,7%
2,4%
-0,1%
Voldoende
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 236.566
€ 243.479
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 33.097.490
€ 32.597.490
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.313.805.129
€1.353.381.469
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH 2018 - 2022
In het najaar van 2017 heeft de MRDH input opgehaald voor het opstellen van de strategische agenda 2018 – 2022. De strategische agenda is in 2018, in samenspraak met de deelnemende gemeenten, nader ingevuld aan de hand van vier transformatiethema’s: 1. Vernieuwing Verbindingen en Logistiek, 2. Vernieuwing Economie, 3. Vernieuwing Energie en 4. Vernieuwing Stad & Omgeving. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals de relatie onderwijs – arbeidsmarkt.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wenden. De appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.640.147
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 14.016.667
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.078.029
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
In januari 2022 heeft er weer een taxatie plaatsgevonden van de appartementen van de Elementen Spijkenisse B.V. De gemiddelde waarde van de appartementen is op basis van deze taxatie toegenomen t.o.v. de taxatie van 2021.
In 2021 zijn er niet veel huuropzeggingen geweest van de appartementen. De appartementen die vrijkomen worden verkocht, in totaal zijn er in 2021 9 appartementen verkocht. In de eerste helft van 2022 zijn er 4 appartementen verkocht. - Vennootschappen en coöperaties BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. De purpose van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
Geen specifieke bijdrage
Geen specifieke bijdrage
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.062 miljoen
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 143.995 miljoen
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 236 miljoen
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De financiële markten zijn wisselvallig op het moment. Dit heeft weerslag op de rentestanden en de wetgeving waaraan financiële instellingen moeten voldoen. Door de lage rente is ook het rendement laag.
- Vennootschappen en coöperaties Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen door middel van hun netwerk van kabels en leidingen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit. In 2021 heeft de gemeente 2,14% van het nieuw uitgegeven cumulatief preferente aandelenkapitaal verworven. De totale uitgifte bedroeg € 200.000.000
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
De belangrijkste beleidsmatige risico's bevinden zich in de sfeer van de betaalbaarheid van het energietransport. Door een groeten gebruik van natuurlijke bronnen zijn er grotere pieken op momenten met veel zon en wind. Dit vraagt investeringen in het netwerk.
Om het eigen vermogen te versterken worden nieuwe toetreders gezocht bij het Rijk en gemeenten en provincies die nog geen aandeelhouder zijn.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 2.764 miljoen
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.418 miljoen
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 21 miljoen
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.
Om de verzwaring van het net te realiseren is extra eigen vermogen nodig. Hiervoor worden nieuwe toetreders gezocht.
Als gevolg van de hoge energieprijzen zijn de netverliezen heel duur voor Stedin dit heeft een directe weerslag op het resultaat. - Vennootschappen en coöperaties NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio.
- Het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven.
- te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling.
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden.
Voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid. De Raad van commissarissen heeft 3 leden.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De operationele afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2025 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter geworden.
Daarnaast zijn de opbrengsten voor gescheiden afvalstromen (monostromen) een belangrijk onderdeel van het resultaat gebleken. De wisselende opbrengsten maken het resultaat op de langere termijn minder voorspelbaar.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
78%
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
N.v.t., wel betaling voor diensten.
N.v.t., wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.223.000
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.481.000
N.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 552.000
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
- Vennootschappen en coöperaties Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4 procent van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50 procent bezit in de N.V. Evides. De overige 50 procent van N.V. Evides is in handen van GBE Aqua B.V., waarin het Zeeuwse deel is vertegenwoordigd.Stemverhouding
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Er worden geen voorspellingen gedaan over het resultaat.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
100,0%
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 279 miljoen
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
Niet van toepassing
N.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 23,9 miljoen
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Duurzaamheid en zuivering zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.
Daarnaast gaat de toenemende droogte en pieken in de neerslag een belangrijkere rol spelen.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2020-2023.
In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk. Daarbij is gewerkt aan het onderwerp op-en afschalen tussen CJG en het wijkteam en het onderwerp 'Kansrijke Start' op basis van het landelijk programma, waarbij aandacht is voor de periode voor, tijdens en na de zwangerschap. Dit is afgerond in eind 2022.Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeders, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk/ programma sociaal domein en draagt bij aan het Interbestuurlijk Programma (IBP) beter sociaal domein. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroegsignalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroeivraagstukken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 ledenStemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
- Verbetering inzet op VVE (voorschoolse en vroegsschoolse educatie) en implementatie aanpassingen.
- Inzet van JGZ op scholen waarbij zij onderdeel uitmaken van de zorgstructuur op school. Afstemming vindt plaats via het programma Kinderogen.
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Ratio Weerstandsvermogen
N.v.t.
25%
N.v.t.
1,4
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023*
- In de begroting 2023 Nissewaard is voor Stichting CJG Rijnmond € 2.585.034 opgenomen.
* De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het Rijksvaccinatieprogramma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2022
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 2.714.112
(o.b.v. jaarstukken 2021)Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 8.153.714
(o.b.v. jaarstukken 2021)Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.088.019
(o.b.v. jaarstukken 2021)Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Voor indexering op langere termijn zijn nieuwe afspraken gemaakt omdat de oude manier van indexering niet paste bij de dienstverlening en inzet van het CJg Rijnmond. Dit, in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond. De indexering wordt bepaald door een gewogen gemiddelde van het OVA en CPI. Deze afspraken zijn conform de Algemene Maatregel van Bestuur Reele prijs.
Voor komend jaar, welke voor Nissewaard knelpunten op kan leveren dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. De intentie is om zo nodig de betreffende plustaken door andere partijen over te laten nemen. Dit binnen het kader van Thuis in de Wijk en het programma sociaal domein.