Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Communicatie werkt de komende jaren langs de lijnen van twee uitgangspunten die focus aanbrengen in de werkzaamheden.  

Ten eerste is daar de lijn van de vijf thema’s die in het coalitieakkoord en de begroting zijn genoemd: Bestuur en organisatie, Schoon, heel en veilig, Duurzaam ontwikkelen en wonen, Ondernemen en ontspannen, Leren, participeren en ontspannen. Samen met beleidsmedewerkers en de verantwoordelijk portefeuillehouders bepalen we binnen deze thema’s of communicatie een bijdrage kan leveren aan de realisatie van de prioriteiten die het college en de afzonderlijke portefeuillehouders hebben benoemd en zo ja, welke bijdrage dat dan is.

Ten tweede bepaalt Communicatie samen met beleidsmedewerkers en bestuurders aan de hand van vier criteria, in hoeverre de inzet van communicatie bij de genoemde prioriteiten realistisch en effectief genoeg is in relatie tot de maatschappelijke impact. De vier criteria zijn:

  1. Is de maatschappelijke opgave die uit de beschikbare informatie (coalitieakkoord, begroting, perspectiefnota) naar voren komt, ook een bestuurlijke prioriteit?
  2. Vertaalt die zich in de komende tijd in concrete, meetbare doelstellingen en acties?
  3. Gaat dit grote impact hebben op inwoners en/of ondernemers?
  4. Kan communicatie bij die prioriteit het verschil maken?

Op deze manier wordt communicatie efficiënt en effectief ingezet. Dit komt ook de strategische inzet van communicatie, met beleidsdoelstellingen voor de lange termijn, ten goede. Dit resulteert in een  planning van acties en momenten die direct gelinkt kunnen worden aan de beleidsdoelstellingen op de lange termijn (de stip op de horizon).

Online-participatie blijft een prominente rol innemen, in combinatie en aangevuld met fysieke bijeenkomsten, bijvoorbeeld daar waar het gaat om participatie van inwoners. Dit blijft, ook gezien de vele projecten, een belangrijk onderdeel van communicatie. In contact blijven met de samenleving is belangrijker dan ooit. Het gaat eens te meer om maatwerk waarin digitale en fysieke vormen van participatie beide een rol hebben.  

De kosten voor communicatie-inzet bij projecten of programma’s worden begroot bij de eenheden zelf. Communicatie beschikt over een werkbudget voor activiteiten die de hele organisatie betreffen.

Deze pagina is gebouwd op 02/02/2023 09:30:33 met de export van 11/08/2022 08:41:46